Trosbekendelse i Islam - Del I

اشهد ان لا اله الا الله و اشهد انّ محمّد رسول الله

Jeg bærer vidnedsbyrd om, at der er ingen anden gud end Gud,
Jeg bærer vidnesbyrd om, at Muhammed er Guds udsending

Shahadah eller Shahadatain (påstand/vidnesbyrd) er en muslims trosbekendelse om Guds enhed og om den fuldkomne accept af Profet Muhammed (fred være med ham) som Guds Udsending. Denne trosbekendelse er Islams første "grundpille" og den er fundamental for en muslims spirituelle liv.

Shahadah er ikke kun en bekræftelse af Guds eksistens men en erkendelse af, at Gud er den eneste sande virkelighed. Påstanden om Guds enhed er i kraft af vidnesbyrd den sandhed, der ligger dybt i ens sind, i hjertets hellige aflukke. Profeterne er rene sjæle, som gennem åbenbaring og vidnesbyrd om Sandheden, er blevet et talerør for Guds Ord, som åbenbarer Hans Budskab og Hans Ord for menneskene.

I den Hellige Koran står der skrevet:

قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا

Sig: "Jeg er kun et menneske ligesom jer. Det er blevet mig åbenbaret, at jeres Gud er én Gud." Den, der håber på at møde sin Herre, skal handle retfærdigt og i tilbedelsen af sin Herre ikke sætte nogen ved Hans side (18:110).

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ

Vi har skabt mennesket. Vi ved, hvad hans sjæl tilhvisker ham. Vi er ham nærmere end halspulsåren (50:16).

Denne befaling om at følge ham var ikke kun for mennesker på hans tid. Den er for alle mennesker til enhver tid.

مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ

Muhammed er Guds Udsending (48:29).

وَاتَّبِعُوهُ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ

Følg ham. Måske bliver I retledte (7:158).

يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءكُمُ الرَّسُولُ بِالْحَقِّ مِن رَّبِّكُمْ فَآمِنُواْ خَيْرًا لَّكُمْ وَإِن تَكْفُرُواْ فَإِنَّ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَكَانَ اللّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا.

I mennesker! Udsendingen er kommet til jer med sandheden fra Gud. Tro på ham: Det er bedst for jer. Men hvis I er vantro! - Alt i himlene og på jorden tilhører Gud. Og Gud er alt-vidende og vis. (4:170)

Gud fortæller os gentagne gange i mange vers, at Han har sendt profeter ud for at lede menneskene til Ham. Han navngiver mange af de profeter, Han har sendt gennem tiden og specificerer, at Profet Muhammed (fred være med ham) også er Hans Profet. Profetien begyndte med Abraham, fortsatte gennem generationer efter ham, og sluttede med Profet Muhammed, Profeternes Segl.

إِنَّا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ كَمَا أَوْحَيْنَا إِلَى نُوحٍ وَالنَّبِيِّينَ مِن بَعْدِهِ وَأَوْحَيْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإْسْحَقَ وَيَعْقُوبَ وَالأَسْبَاطِ وَعِيسَى وَأَيُّوبَ وَيُونُسَ وَهَارُونَ وَسُلَيْمَانَ وَآتَيْنَا دَاوُودَ زَبُورًا

Vi har givet åbenbaringer til dig, ligesom vi gav Noah og profeterne efter ham åbenbaringer: Vi gav åbenbaringer til Abraham, Ismael, Isak, Jacob og Stammerne, til Jesus, Job, Jonas, Aron og Salomon, og til David gav Vi Salmerne. (4:163)

مَّا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّن رِّجَالِكُمْ وَلَكِن رَّسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا

Muhammed er ikke fader til nogen af jeres mænd, men han er Guds Apostel og alle profeternes segl. (33:40)

Bitte aktualisieren Sie Ihren Flash Player!