Hvad betyder det at være muslim?

Fra: Sufisme, en bro mellem religioner1
Af: Molana Salaheddin Ali Nader Angha


På baggrund af forskellige interaktioner med vores omgivelser har vi en forestilling om, hvad "muslim" betyder. At være muslim er ikke noget, der bestemmes af det sted, hvor vi er født, eller det sted hvor vi lever. Man er ikke muslim bare fordi man er født ind i det, som man almindeligvis kalder et muslimsk land eller en muslimsk familie, ligesom man ikke er kristen, fordi man er født i et kristent land eller en kristen familie.

Det at følge ritualerne gør heller ikke én til en rigtig muslim. Nogle mennesker kan for eksempel anse sig selv for at være muslimer, fordi de gentager en række formaliserede bevægelser og reciterer bønner fem gange om dagen. Men bevægelser og ord er ikke tilstrækkelige til at gøre én til muslim. Som Molana Shah Maghsoud Sadegh Angha skriver vedrørende bønner:

Hver enkelt handling og hvert enkelt krav i en bøn har, ud over deres udvendige form, en indre og spirituel virkelighed, som omfatter individets ophøjelse til tilværelsens højeste stadium, helt ind i den Almægtige Guds Ildhimmel og den Ophøjede Herres nærhed. ...Sand bøn betyder at bevidne Guds herlige lys og give udtryk for sandfærdig hengivenhed mod Gud i et rent, opmærksomt og lysende hjertes spejl, et oplyst sind, og et rent og sikkert selv. Således at ordene og kroppen bliver ledet uden hindring; og sjælen kan rejse i klarhedens evige kongerige og nå ind til virkeligheden af betydningen bag hengivehed mod den Ophøjede Herres Guddommelighed.2

Er det en tilstand, som de fleste af dem der kalder sig muslimer når?

En sand muslim er den, som er fuldkommen hengivet til Guds vilje. Kan vi så sammenligne forskellige salgs muslimer? Bestemmer forskellige ritualer eller trossætninger éns hengivenhed og enhed med det Guddommelige?

De sande muslimer, det er Profeterne. En muslim er en person, som har nået kundskabets yderste målsætning. Jeg tror, at den eneste der er i stand til at sige, at du eller jeg er muslim, det må være Gud! At være en sand muslim er en ære. For at blive muslim og opnå denne ære, er det nødvendigt at passere gennem forskellige stadier af viden.


_____________________________
Henvisninger:
1. Nader ANGHA, Hazrat Salaheddin Ali, Sufism, A Bridge Between Religions, M.T.O. Shahmaghsoudi Publication®, Riverside, CA, USA, 2002, pp. 47-50.
2. Sadegh ANGHA, Hazrat Shah Maghsoud, Al-Rasa'el, University Press of America, Lanham, 1986, pp. 17 & 62.

Bitte aktualisieren Sie Ihren Flash Player!