Vad är Muslim?

Från: Sufism A Bridge Between Religions (Sufism en bro mellan religioner)
Av: Molana Salaheddin Ali Nader Angha


Folk har olika uppfattningar i deras huvuden, skapade från diverse interaktioner i omgivning av vad "muslim" betyder. En är inte muslim helt enkelt för att man är född in i det som samhället kallar ett muslimskt land eller familj, något mera än en är kristen för att man är född i ett kristet land eller familj.

Inte heller är man en sann muslim om man följer ritualerna. Till exempel så kan folk betrakta sig själva som muslimer för att dem repeterar en mängd formaliserade rörelser och reciterar böner fem gånger om dagen. Men rörelser och ord är inte tillräckligt för att göra en till muslim. Som Molana Shah Maghsoud Sadegh Angha förklarar om bönen:

Var och en av handlingarna och kraven till bön, i tillägg till deras yttre form, har en inre och spirituell verklighet som inneslutar individens uppgång till det högsta stadiet av existens, vilket uppnår den Allsmäktiga Guds Himlavalv och närhet till den stora Herren. … Sann bön betyder att bevittna Guds fantastiska ljus och sannfärdig hängivenhet i den stora Gud i den rena, uppmärksamma och upplysta hjärtats spegel; det upplysta sinnet; och det rena självsäkra jaget. Så att orden och kroppen skall bli vägledda utan hinder; och själen må resa in i den eviga klarsynthetens rike och nå verkligheten bakom betydelsen av betjäning i hängivenhet till den stora Herrens Gudom.

Är det här ett tillstånd nått av dem flesta som kallar sig själva för muslimer?

En sann muslim är den som är totalt underkastad till Gud. Kan vi då jämföra olika sorters muslimer? Bestämmer olikheter i ritualer och tron ens hängivenhet till och enighet med det Gudomliga?

De sanna muslimerna är profeterna. Muslimen är den som har nått det ultimata målet av förnimmelse. Jag tror att den enda som kan säga om du eller jag är muslim, måste vara Gud! Att vara en sann muslim är en ära. För att bli en muslim och nå denna ära, är det nödvändigt att gå igenom diverse stadier av förnimmelse.


_____________________________
Referenser:
1. Nader ANGHA, Hazrat Salaheddin Ali, Sufism, A Bridge Between Religions, M.T.O. Shahmaghsoudi Publication®, Riverside, CA, USA, 2002, pp. 47-50.
2. Sadegh ANGHA, Hazrat Shah Maghsoud, Al-Rasa'el, University Press of America, Lanham, 1986, pp. 17 & 62.

Bitte aktualisieren Sie Ihren Flash Player!