Återuppståndelsens principer

"Sedan kommer ni förvisso att uppväckas på uppståndelsens dag"
Heliga koranen (23:16)

"Inom islam kallas strävan efter ens sanna jag qiyam (resa sig). Det betyder att resa sig från sin stabila grund och inte ha benägenhet för något. Till exempel är det första steget i bönen att resa sig och stå stadigt, med avsikten att bevittna Gud och intyga Guds enighet."1

"Har de då inte tänkt efter för sig själva? Gud har blott skapat himlarna och jorden och vad däremellan är uti sanning och till en bestämd tid, men många människor förneka sannerligen mötet med sin Herre."
Heliga koranen (30:8)

Amir al-Mo’menin Ali (fred vare med honom), sufiers vördade herre har sagt: "Jag är slagen av häpnad av människor som inte känner sig själva och vill lära känna Gud."

I allmänhet tror människor att de känner Gud. De förutsätter att det finns en Gud som skapade oss och sedan efterlämnade oss till oss själva. När domedagen kommer förutsätter vi att Han åter infinner sig för att fastställa vårt öde och att Han då antingen skickar oss till himmeln eller helvetet. Sanningen är att varje person lever i det helvete eller himmel som han/hon skapat och kommer att fortsätta göra så efter detta liv. Människor förutsätter att de reser någonstans efter de dött.

Profeten Mohammed (fred vare med honom) sa:

"På samma sätt som du lever här, kommer du fortsätta leva därefter."

Om en person är orolig och ängslig i detta liv är det så hon kommer fortsätta vara. Det är det helvete hon kommer vara i här och hädanefter. Den oro, ilska, glupskhet och avundsjuka människor lever med är deras helvete och det är hur de kommer att fortsätta efter deras jordiska liv.

Profeternas väsentliga budskap har varit och som profeten Mohammed (fred vare med honom) uttryckt det:

"Dö innan du dör."

Det betyder dö från ditt mänskliga jag, lyft slöjan som täcker verkligheten så du kan leva i fred här och alltid.

När en person reser sig på sin tillvaros stabila centrum, lösgör hon sig från inbillade gränser och är inte längre inskränkt av sina fysiska gränser. Detta liknar en droppe vatten som lösgör sig från sina gränser och tillintetgörs i havet och finner där varaktighet och upplever havets vidsträckthet. Detta tillstånd inom sufism kallas tillintetgörelse (fana) och varaktighet (bagha) i Gud. Det är återuppståndelsens sanning.1


_____________________________
Referenser:
1- Molana Salaheddin Ali Nader Angha, Sufism, The Reality of Religion (Riverside, CA: M.T.O. Publications®, 2002)

Bitte aktualisieren Sie Ihren Flash Player!